No Stress, Relax

No Stress & Burn-outs

STRESS... 80% van werkend Nederland geeft aan dat ze regelmatig last hebben van stress en burn-out klachten. (Bron: onderzoek naar stress van het FNV mei 2013.)

NO STRESS - RELAX

Volgens het American Institute of Stress zijn tot 80% van de gezondheidsproblemen aan stress gerelateerd.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zal stress in het jaar 2020 de op een na grootste ziekteprobleem zijn. 

Stress zorgt ervoor dat mensen niet af kunnen vallen!

Wat is stress?

Stress is een natuurlijke en lichamelijke reactie, op een stressvolle situatie, die normaliter van korte duur is. Je lichaam gaat dan over naar 'Fight', 'Flight' of 'Freeze' modus. Deze vorm van stress zorgt ervoor dat je alert bent en actief reageert of de huidige situatie en instinctief kunt handelen. Dit is een gezonde vorm van stress.

Maar stress kan ook ongezond zijn!

Tegenwoordig staan we onder hoge (werk)druk, word er veel van ons verlangd in privé en (familie) relaties, nemen we teveel hooi op onze vork, verleggen we continu onze grenzen en doen we onszelf geweld aan, door onvoldoende naar ons eigen lichaam te luisteren. Ons lichaam maakt dan te vaak, te veel en te lang stresshormonen aan zodat er een ongezonde situatie ontstaat. De balans is dan verdwenen.

Stress kan je dagelijkse functioneren en welzijn behoorlijk in de weg staan en krijg je het gevoel dat je de controle over je eigen leven als het ware kwijt te zijn.

Waar gaat het mis?

Vaak denken we dat wanneer we de stressoorzaak wegnemen, dat de klachten dan vanzelf over gaan, maar dat is in de meeste gevallen helaas niet het geval of op dat moment mogelijk. Denk maar het verlies van een dierbare, stressvolle werksituatie, een scheiding, etc.

Een grote vorm van stress wordt veroorzaakt dat we ons ergeren... ergeren door in de file te staan, ergeren omdat je partner of kinderen niet datgene doen wat jij verwacht, ergeren aan de situatie op je werk...  Stop met ergeren en probeer in plaats van u te ergeren, u te verbazen ;-) Dat geeft een heel ander effect op uw lichaam!


Stressoren zijn weliswaar de oorzaak van stress, maar níet van de stressklachten. 
Ze veroorzaken wel spanning in je lichaam, je hart en in je hoofd, met als gevolg dat er allerlei stressklachten ontstaan.

Stress is niet hetgeen wat klachten geeft, maar de verstoorde balans tussen de stress- en herstel periode die er voor zorgt dat je fysieke, mentale en emotionele klachten ontwikkeld. Stress geeft vaak al in een beginstadium signalen die we te vaak negeren. Als je leert om deze signalen vroegtijdig te herkennen en leert luisteren naar jouw lichaam kan je veel gezondheid problemen voorkomen.


Veel bekende stressklachten en symptomen:

  • Fysiek

Hoofdpijn, last van zuchten, diepe en/of onregelmatige ademhaling, hartkloppingen, pijn op de borst, trillingen van o.a oogleden, droge mond en slik problemen, darmklachten, buikpijn en opgeblazen gevoel, misselijkheid, duizeligheid, onderrug klachten, pijnlijke spieren, nek en schouder klachten, slaapstoornissen, vatbaarder voor virussen en infecties, laag energie niveau, snel en totaal uitgeput zijn, moeilijk of niet af kunnen slanken, snelle veroudering.

  • Mentaal

Negatieve gedachten, onzekerheid, piekeren, twijfels, angsten...

  • Emotioneel, gemoedstoestand en gedrag

Geïrriteerd, prikkelbaar en of chagrijnig zijn, weinig kritiek kunnen verdragen en snel aangeslagen zijn, klein en kwetsbaar voelen, verdrietig zijn, neerslachtigheid en gevoelens van machteloosheid ervaren, snel huilen of van slag zijn, gevoelens van jaloezie tonen, heftige en snelle reacties hebben, soberheid, snel afdwalen en weinig concentratievermogen hebben, depressieve gevoelens en gedachten tonen, continu opgejaagd voelen en door de bomen het bos niet meer zien.


Veel bekende stress oorzaken

  • Je bent te druk
  • Je neemt teveel hooi op je vork
  • Je bent een workaholic
  • Je maakt je zorgen over je financiële situatie
  • Je ervaart overlast van buren, familie en vrienden
  • Je hebt te maken met een overlijden van een dierbare
  • Je maakt je zorgen over je persoonlijke/gezin situatie
  • Je maakt je zorgen over je werk situatie
  • Je bent alleen verantwoordelijk voor de zorg van naasten in je omgeving
  • Je gaat verhuizen en/of verbouwen

Er zijn veel factoren die van invloed kunnen zijn en stress gerelateerde- en burn out klachten veroorzaken.

Fysieke, mentale en emotionele klachten komen voort uit een verstoorde balans tussen lichaam en geest met te weinig ruimte voor herstel.


Mensen met stress en Burn out klachten herkennen zichzelf vaak in:

  • Onzeker zijn over zichzelf
  • Perfectionistisch zijn
  • Streng zijn voor zichzelf
  • Please gedrag vertonen, het anderen altijd naar de zin willen maken
  • Zeer empathisch zijn
  • Zichzelf niet goed genoeg vinden
  • Twijfelen aan hun eigen kunnen
  • Het hebben vaak lichamelijke klachten of kwaaltjes
  • De neiging hebben om een slachtofferrol aan te nemen

Als je enkele van bovengenoemde typeringen herkent, ervaar je stress vaak in de vorm van angst en zorgen. Als deze vorm van stress te lang aanhoudt en je geen kans ziet om te herstellen, dan zal er een disbalans ontstaan in het autonome zenuwstelsel en hormonale balans, met uiteenlopende klachten tot gevolg.

Stress is een sluipmoordenaar.

Dat klinkt zwaar, maar is waar! Als je onvoldoende naar je lichaam luistert en de stresssignalen negeert, hoe ernstiger de klachten kunnen worden. De dagelijkse zaken in het leven zoals stofzuigen, boodschappen doen, iemand contacten worden steeds moeilijker.
Een klein en onbenullige iets kan de druppel zijn woordoor iemand echt "instort".


Stress kan slimme mensen, domme dingen laten doen.

Stress zorgt ervoor dat een deel van de hersenen niet meer goed kan samenwerken zodat u niet meer optimaal functioneert.

Als we meer coherent zijn - een toestand waar we mentaal scherp, emotioneel kalm zijn en voelen en denken met grotere helderheid - werken brein, hart en zenuwstelsel beter samen. Deze staat van hogere coherentie faciliteert het cognitief denken - waardoor u mentaal, emotioneel en fysiek op topniveau kunt werken. (bron: HeartMath)

We kunnen controle hebben over onze stress

We hoeven geen slachtoffer te blijven van onze emoties, gedachten en houdingen. We kunnen controle krijgen over onze reactie op stress als we stressvolle situaties eerder leren opmerken. De volgende stap is weten hoe we moeten reageren zodat we voorkomen dat stress zich gaat manifesteren als een fysieke, mentale of emotionele klacht. HeartMath heeft eenvoudige, wetenschappelijk gevalideerde technieken voor stressreductie die de mogelijkheid geven stressreacties te veranderen. (bron: HeartMath)


Hoe kom je weer terug in balans

  • Leer om je stress te managen! 
  • Het gevoel van welbevinden neemt sterk toe en daaropvolgend ook je gezondheid!
  • We starten met een uitgebreide intake om inzicht te krijgen in jouw persoonlijke situatie.

We leren jou om je stress te managen middels een persoonlijk plan, bestaande uit een combinatie van;

  • hartcoherentie
  • gezonde verantwoorde voeding
  • voldoende beweging
  • goede nachtrust
  • lifestyle coaching
  • manieren om te leren ontspannen, zoals bijvoorbeeld yoga en meditatie.

Wat is hartcoherentie

Middels hartcoherentie sturen we ons hormonale systeem en autonome zenuwstelsel aan.

Deze twee systemen hebben grote invloed op onze emoties en gedachtes en andersom hebben onze emoties en gedachtes invloed weer invloed op deze systemen.

Hartcoherentie heeft een zeer positieve werking op lichaam en geest. Hierdoor heeft het een positieve uitwerking op stress, hart- en vaatziektes, hoge bloeddruk, reuma, auto-immuunsysteem, suikerziekte, overgewicht, vermoeidheidsklachten, slapeloosheid, angst, depressie, post traumatisch stress syndroom, ADHD en nog meer.

No Stress, Relax... maak een afspraak, we helpen je graag!


Tarievenoverzicht

  • Uitgebreid intakegesprek om inzicht te krijgen in uw persoonlijke situatie - €99,-
  • Vervolg afspraak €59,-

De afspraken vinden voornamelijk op vrijdagmiddag plaats bij Studio PTmonique, Schoepenweg 51 C te Lelystad.


Waar wordt HeartMath gebruikt?

De HeartMath methode heeft zijn meerwaarde bewezen voor een groot aantal mensen die werkzaam zijn in verschillende sectoren. Ook sporters in tal van disciplines en van alle niveaus hebben ervaren dat meer inzicht en controle over stressbronnen resulteert in betere prestaties.

Bedrijven en organisaties

De HeartMath methodiek is in staat om het prestatievermogen van individuen sterk te verbeteren. Het vergroot je veerkracht, vermindert je stress!

Het programma heeft zich ruimschoots bewezen bij vele bedrijven zoals Boeing, Hewlett-Packard, Shell en BP.

Wereldwijd zijn er meer dan dertigduizend managers in getraind. In Nederland zijn inmiddels trainingen verzorgd voor o.a. Unilever, Shell, Philips, RABO, ABN-AMRO, Deloitte, de Politie, de Politieacademie, PWC, Ministerie van Economische zaken Hamelink & van den Tooren, RWS en de Nederlandse Spoorwegen.

Gezondheidszorg

Al vele beoefenaars in de gezondheidszorg gebruiken HeartMath®'s technologie met patiënten of clienten voor:

  • Zelfregulering en stress reductie
  • Als ondersteuning bij de behandeling van angststoornissen, hartritme problemen, depressie, chronische pijnen en hoge bloeddruk

Het Amerikaanse Institute of Stress claimt dat 80% van alle gezondheidsproblemen gerelateerd zijn aan stress. Teveel stress heeft een negatief effect op ons afweersysteem. Chronische stress kan leiden tot hart en vaatziekte, hoge bloeddruk, depressie en oververmoeidheid.

Yoga, mindfulness en meditatie

Yoga docenten en beoefenaars kiezen steeds vaker voor HeartMath om de positieve uitwerking van de yoga houdingen te versterken en hun meditatie te verdiepen. Hartcoherentie training met biofeedback-apparatuur wordt door veel yogaleraren over de gehele wereld toegepast in hun dagelijkse leven en werk. Het is een effectieve methode van stressregulering door de combinatie van oosterse ontspanningstechnieken met westerse technologie. De effecten van ademhalings- en meditatie oefeningen op de werking van het hart, de hersens en het autonoom zenuwstelsel zijn direct zichtbaar en zorgen voor een krachtig leereffect.

Sporters

Sporters kiezen voor de HeartMath Methode voor betere prestaties. Lees hier over hun ervaringen met HeartMath. De voorbeelden komen uit zeer diverse disciplines: voetbal, wildwaterkanoen, hockey, boogschieten, de schietsport, wielrennen, schaatsen, tafeltennis en golf. Onderaan deze pagina vindt u relevante artikelen over HeartMath en sport.

Onderwijs en Jeugdzorg

In toenemende mate wordt de HeartMath methodiek gebruikt in het onderwijs, zowel voor leraren als voor leerlingen in de leeftijd van 3 tot 18 jaar. De nieuwe integratie methode van sociaal emotioneel leren met intellectueel leren.

Consequente toepassing van de technieken van HeartMath leveren mensen het volgende op:

  • Minder stress, meer innerlijke ru
  • Meer voldoening en welbevinden
  • Minder bezorgdheid en angst
  • Verbetering van de balans werk - privé
  • Meer helderheid van geest
  • Gemakkelijker prioriteiten kunnen stellen
  • Het malen in het hoofd tot stilstand kunnen brengen
  • Beter strategisch denken
  • Beter kunnen concentreren
  • Verhoogde creativiteit van geest
  • Meer energie en vitaliteit
  • Meer kunnen doen in minder tijd
  • Emotioneel meer in evenwicht
  • Meer waardering voor anderen en/of voor het werk
  • Meer zelfvertrouwen
  • Minder aan buien onderhevig
  • Betere gezondheid
  • Afname klachten als moeheid, hoofdpijn

(bron: HearthMath)